Het Plan
2024
Ons plan is dit jaar om via Sicilië en zuid Italië naar Montenegro te zeilen. We willen daar een aantal weken het land verkennen. Op de terugweg naar Griekenland gaan we ook nog naar Albanië. We zijn benieuwd wat we daar kunnen verwachten. In de maanden juli – augustus gaat de boot op de kant voor onderhoud. In de maanden augustus en september gaan we opstappers ontvangen en zeilen we op de Ionische Zee. Begin oktober zeilen we naar het oosten van Sicilië om van daaruit naar Porto Turistico Marina di Ragusa te varen waar de boot de winter zal doorbrengen.
2023
Dit jaar staat in het teken van het tegemoet varen van Lia en Remco met hun Norell (Malö 41). Zij vertrekken van Hellevoetsluis naar de Balearen en wij vertrekken van Preveza naar de Balearen, om gezamenlijk via Sardinië naar Sicilië Marina di Ragusa te varen. Daar laten we de boot achter gedurende de winter 2023/2024.
2022
Van Sicilië gaan we dit jaar naar de Griekse wateren om weer heerlijk te genieten van de talloze ankerplaatsen.
2021
Dit jaar gebruiken we om naar het zuiden te zeilen en te overwinteren in Sicilië, mogelijk in Marina di Ragusa.
2020
Plan is om in juni naar de Middellandse Zee te zeilen en daar onze zeilboot achter te laten. Het is bij een plan gebleven door de Corona crisis.
2019
Onze ervaring op de Middellandse Zee met een motorboot is dat we toch wel heel erg het zeilen miste en zijn dus weer terug gegaan naar Nederland. 2019 staat in het teken van noord Nederland en de Oostzee tot en met Berlijn. Door omstandigheden zijn we eerder naar huis gegaan en hebben de Namasté te koop gezet. Ondertussen zijn we weer op zoek gegaan naar een zeilboot en hebben een mooie Hallberg Rassy 46 gekocht in september 2019.
2018
Begin mei 2018 willen we voor langere tijd varen. Er zijn twee plannen: Via de Franse kanalen en rivieren naar de middellandse zee, waar we de boot voor de winter achterlaten OF richting Duitsland en verder waarbij we eind oktober weer terug willen zijn in Nederland.
2017
Dit jaar gaan we een motorboot kopen en ervaring opdoen in Nederland. Plan is om half juli tot eind oktober te gaan varen. Plan is om richting België ervaring op te doen met de boot en de vele sluizen.
2016
Gebruiken we om de Beau Trintella 49A te verkopen en ons te verdiepen in een de aanschaf van een motorboot.
2015
Dit jaar is het plan om in november/december 2015 in Suriname aan te komen. We vertrekken daartoe mei 2015 vanuit Licata en zeilen gedurende de zomer naar de Algarve. September en oktober gaan we gebruiken om naar Marokko, Canarische eilanden en Kaap Verdische eilanden te zeilen. Eind november 2015 zullen we dan de oversteek van Kaap Verdische eilanden naar Suriname gaan maken. Een afstand van 1900 Nm met een gepland gemiddelde van 100 Nm per dag, dus 19 dagen voor deze oversteek.
2014
Dit jaar is het plan om de Egeïsche zee en de Ionische zee nog eens goed te verkennen. Dit keer gaan we om de Peloponnesos, dus niet door het kanaal van Korinthe. Mei en Juni zeilen we in het Lefkas gebied, om in juli een maand naar Nederland te gaan. Augustus en september zeilen we naar Sicilië, waar we overwinteren in Licata.
2013
We vertrekken op 9 februari 2013 weer naar Marmaris, waar we op 11 februari 2013 op de kant gaan voor twee maanden. Tijdens deze periode gaan we het onderhoud aan het onderwaterschip uitvoeren. Tevens gaan we ook nog een kleine toertocht maken door Turkije. Eind april, begin mei gaan we weer varen met als route: Egeïsche zee, langs de Turkse kust naar het noorden, ter hoogte van Thessalokini steken we over naar het westen om weer in Griekenland te varen. Hier vandaan gaan we naar het zuiden. De bedoeling is dat we in de winter 2013/2014 weer overwinteren in Marmaris Turkije.
2012
Dit jaar gaan we een maand eerder weer naar de boot, namelijk 12 maart 2012. Dit keer met een uitdaging, want mijn ouders van 81 en 83 jaar gaan een kleine twee weken mee. We blijven tot half april in de marina liggen voor onderhoud en beter weer. Ons plan staat nog niet vast, maar ons eerste doel van 2010, Kroatië blijft ons nog steeds lokken. De kust en eilanden moeten wonder mooi zijn. Of we nu naar Kroatië gaan of niet, Griekenland gaan we zeker aan doen. Door het kanaal van Korinthe, zo naar de Egeïsche Zee. Daar zijn eilanden in overvloed om de zomer door te brengen. Aan het eind van het vaarseizoen zoeken we weer een goede haven, misschien wel in Turkije.
2011
April 2011 gaan we weer naar de Beau te Albufeira Algarve Porugal om verder naar de Middellandse zee te varen. De route staat ook globaal in het kaartje rechts. Het plan is om juni 2011 voor twee weken naar Nederland te gaan voor examenfeestjes (indien geslaagd) en de verjaardag van Anneke. Begin juli gaan we samen met Anneloes weer terug, naar waarschijnlijk de Balearen (Ibiza, Menorca en Mallorca). Anneloes blijft een aantal weken aan boord om bij te kleuren.
april – mei 2011: zuid-oost kust Spanje naar Balearen
juni 2011: een aantal weken Nederland
juli 2011: Corsica, Sardinië, Sicilië.
augustus 2011: Italië
september 2011: Kroatië
oktober 2011: Winterstop plaats regelen
2010
Het seizoen 2010 gebruiken we om op ons tempo naar zuid Portugal te varen. Ons tempo bestaat uit dagtochten van de ene leuke haven of ankerplaats naar de andere. We willen ook wat gaan zien van de kustplaatsen van de landen, Frankrijk, Spanje en Portugal. Onze grootste oversteek wordt in 2010 de Golf van Biskaje, waardoor we drie tot vier dagen op zee zijn.
We vertrekken begin juni 2010 en plannen om eind oktober 2010 in zuid Portugal te eindigen. De kaart geeft globaal de route weer (klik gerust in het kaartje rechts voor meer details). We zullen op het kaartje onze ligplaatsen bijhouden. We laten vanaf begin november 2010 de Beau achter in een haven en gaan dan weer naar Nederland voor de kerst en werkzaamheden.
juni 2010: Stellendam – Bretagne
juli 2010: Bretagne – Noord Spanje
augustus 2010: Noord Spanje – Portugal
september 2010: Noorden van Portugal – Lissabon
oktober 2010: Onderweg naar Lagos of Portimão voor overwintering