Na acht dagen terug bij af
Deze post niet lezen voor mensen onder de 18 en met een zwak hart. Maandag 30 november worden we uitgezwaaid. We zitten vol water, diesel, foerage en we hebben er zin an. Om de beurt sturen we een uurtje om erin te komen. Er staat een hobbelig zeetje maar de bemanning houdt zich uitstekend, wie weet dankzij de zeeziekte pleisters. De 2de dag horen we allemaal een harde boing die we niet kunnen thuisbrengen maar wanneer het licht is ziet Cees dat 1 van de verstagingen aan flarden is. Getsie daar zijn we niet blij mee. Cees doet een noodreparatie en we kunnen door.
Maar het noodlot slaat verder toe. Op dag vier breekt er nog een stag. Nu hoog in de mast. Met vereende krachten hijsen we Cees op een zwaar rollend schip de mast in. Hij inspecteert en repareert. Dit lukt maar gedeeltelijk. Door de aardige deining heen en weer bestaat de kans dat de mast breekt. We kunnen geen zeil meer voeren, te riskant. Lourens en Rutger hebben hun hoop nog gevestigd op de wegenwacht te water, jammer we zijn op ons zelf aangewezen. Cees belt de Nederlandse kustwacht. We hebben de keuze uit 2 opties. Doorgaan naar Suriname zonder zeil maar op de motor, maar dan komen we 700 mijl diesel te kort of terug pal tegen de wind in ( 15 à22 knopen wind) zo’n 400 mijl terug naar Mindelo.
We kiezen voor de laatste optie al is het wel een hele zure appel waar we doorheen moeten bijten. Het toilet bezoek is trouwens een hele uitdaging en ons uitje van de dag. Je kunt je nauwelijks staande houden maar zowel Rutger als Lourens hebben hun navigatie diploma op de wc gehaald. We hebben trouwens allerlei gratis attracties aan boord zoals: golfsurfen, een glijbaan, fitness en kracht training om je staande te houden. Jongleren met borden eten en drinken en met kunst en vliegwerk maak ik het avond eten.
Omdat we door de hoge golven minder snelheid maken dan gepland wordt het nog spannend of we genoeg diesel hebben om naar Sao Vincente te motoren. We hebben 900 liter aan boord. Meestal doen we daar 2 jaar mee. Nu verbruiken we dat in 4 dagen, een record. Een ander record zijn de zeetjes die we over krijgen. Wat een zoute bedoeling. Lourens krijgt zomaar een zoute douche over zich heen terwijl hij slaapt via de luchthapper, brrr echt niet fijn. Gelukkig heeft Sinterklaas ons niet vergeten op 5 december. Marga, Peter, Clio en Nicolette jullie mogen trots zijn op jullie mannen. Lieve crew we hadden het graag anders gezien maar als bemanning verdienen Lourens en Rutger een 10. Hoe nu verder. Nog geen idee.
Wauw! Goed aangepakt, de mast staat nog en terug in een veilige haven. Misschien nuttige info voor andere zeilers: Waar brak de verstaging? Hoe oud was ze?
Toen wij er waren hebben sommige zeilers sneller problemen kunnen oplossen door onderdelen mee te laten nemen door zeilers die nog van de Canarische kwamen. Wij hebben goede ervaring gehad met riggr Nordest in Santa Cruz, Tenerife.
Succes!
Bregt
S.Y. Boxing Kangaroo
Vd Stadt 34.
Tjonge, wat een avontuur. Brrr… Goed dat jullie zo boelkloedig zijn gebleven. Maar het belangrijkste is toch wel, dat jullie je verhaal vanuit een veilige haven kunnen navertellen.
Wat een avontuur…..Ik heb heel vaak aan jullie gedacht, hoe zou het
met ze gaan, waar zouden ze nu ongeveer zijn…..maar deze variant is niet in mijn gedachte opgekomen. Gelukkig zijn jullie weer veilig in de haven
Succes met de reparatie en laat de gemoederen maar tot rust komen!
XX
Jeetje jongens, dat is een bummer! Maar wel fijn dat jullie heelhuids terug konden komen. Goed gedaan. Cees, je moet maar even terug gaan naar Marmaris en die kerel die je tuig doorgemeten heeft op z’n flikker geven! Hou je taai en sterkte en succes bij het vervolg! Groetjes van Willem en Ingeborg
Lieve mensen. O, o, o, wat is dit schrikken. Fantastisch dat jullie zo goed en koel hebben gehandeld.. Pfff. Jullie hebben nu ff rust nodig en neem dat uitgebreid. Wij leven erg met jullie mee. Heel veel lieve groeten en knuffels van Cees en Marijke.
Beste Cees en Anneke, en Rutger en Lourens,
Wat jammer dat jullie dit hebben moeten meemaken, wij keken al uit naar jullie verhaal en hoopten zo dat jullie een geweldige ervaring zouden hebben op gedaan. Zeker omdat dit ook een van onze dromen is om dit nog ooit te gaan doen. Jullie zijn alle 4 toppers en hebben goed gehandeld. We hopen dat jullie Beau weer snel gerepareerd kan worden en zijn heel benieuwd naar jullie volgende verhaal.
Groetjes Jan en Bea van de Beeke
Anneke, Cees, Rutger, en Lourens,
Wat een spanning zeg. Ben blij te horen dat jullie weer veilig in Sao Vincente zijn. Gelukkig gebeurde dit op een moment dat jullie nog voldoende diesel hadden om terug te varen. Hopelijk is het niet al te moeilijk en kostbaar om alles te repareren dat kapot gegaan is. Ik leef met jullie mee. Hou je taai en tot in het Caribisch gebied.
Groetjes,
Jan
PS: dank je voor jullie kaart An en Cees. Die was vorige week aangekomen.
Wat een verhaal zeg. Dat had nou echt niemnad verwacht. Gelukkig veilig in de haven, maar ik ben wel stik benieuwd hoe dat nou kan en hoe dat nou verder moet
Oeps, wat een spannend avontuur, maar tevens ook een grote teleurstelling voor jullie.
Ik had van de week al aan jullie gedacht hoe het zou zijn zo op de grote, grote zee….
Gelukkig zijn jullie weer veilig aan wal.
Als alles gemaakt, wanneer is dan weer de gunstige tijd om de oversteek te maken?
Groeten, Mieke
Er is al veel door jullie volgers gezegd.
Wij zeggen : Laat jullie je niet ontmoedigen en maak zeker een nieuwe start.
groeten
Piet en Babs
Jeetje, wat een verhaal !
hoop dat jullie tweede vertrek wel goed gaat.
Succes !
Lydia & Martien
Wow…
With the refinance, you’d be extending the current term of your mortgage from 68 months to 120 months, or 10 years. Even though there’s a substantial drop in the interest rate, you won’t save on interest expense because of the loan extension. The numbers below tell the tale.
Looks like fun!! Do you have any video of the roller skating? Sounds like you all had a great day. And welcome to the family, Roxana!! Have a great time at the pool tomorrow!! Love and miss you!!Kim
Ó semmi gond az "offolásért" csak nyugodtan :)Köszi a tanácsokat! Én is arra gondoltam már az elején, hogy csak felvágom, mert imádom a kis fekete pöttyöket 🙂 Amúgy vodka megvéve, mindjárt csinálom is… Bolst vettem, asszem elég jó :)VanÃliás zsÃroskenyeret nem próbálnám ki, de a szószokkal lehet kÃsérletezem egy kicsit 🙂
Haha, shouldn’t you be charging for that kind of knowledge?!
Gelukkig hebben jullie veilig de haven gehaald.
Veel sterkte met de reparatie-werkzaamheden en succes!
Mvg,
Frits en Clarice
Dat was even schrikken denk ik. Hoe oud was je verstaging?
Hele belevenis zeg, maar veel bewondering voor deze uitdaging. Was leuk om bij jullie te zijn op Tenerife samen met Bert en Mieke.
Veel succes.
Mvg. Loek & Marjolein
Wat een pech. Gelukkig staat de mast nog en nu maar hopen dat het snel gerepareerd kan worden. Veel sterkte.
Piet en Wiets
Hi Cees & Anneke,
Vandaag jullie blog gelezen en geschrokken van deze tegenvaller.
Gelukkig zijn jullie weer heelhuids terug gekomen. Hopen dat jullie er snel uitkomen en de reis kunnen voortzetten. Zou mooi zijn om samen nog een biertje te kunnen drinken aan de overkant! Voor nu veel succes in ieder geval.
groet vanaf de Zeebink!
Wat een tegenvaller jongens. We hopen dat het probleem opgelost kan worden in de Kaapverdië en jullie uitgerust, gerustgesteld en monter een 2de start kunnen make richting Suriname. Sterkte en succes.
Riens en Ineke AB SY Zeezwaluw te Las Palmas.
Beste Anneke en Kees,
Mooi gedaan om terug te keren en de nieuwe stagen te laten zetten.
Uit ervaring weet ik dat het bij (backstag winden van gemiddeld 25 knopen) tijdens die oversteek belangrijk is dat alles zo vlak mogelijk moet staan. Dus geen ge-klapper en alles flink strak doorzetten ook de verstaging geen kans geven om te rukken, want volgens mij is dat de oorzaak geweest.
In ieder geval succes bij de nieuwe start in de komende periode.
Groetjes Barbara en Henk.
Lieve allemaal Dank jullie wel voor de lieve en bemoedigende woorden. Altijd fijn om reacties te krijgen nu helemaal.
Liefs Cees en Anneke