Belgische lunch, Luik en het Fort Eben-Emael

We liggen in Namen afgemeerd. Onderweg zijn we door een aller schattigst plaatsje gevaren, Profondeville. Ah daar wil ik wel naar toe en wat schetst mijn verbazing: Op maandagmorgen 18 september 2017 stelt Cees voor om op onze Bromptonnetjes er heen te fietsen. Hij heeft echter nog een ander plannetje. Onderweg gaan we wel ergens lunchen. Nee, geen karnemelk lunchje zoals de Belgen zeggen over de lunch van de Nederlanders maar een ‘echte’ lunch met alles erop en eraan. En je gelooft het niet maar het restaurant zit tussen de middag afgeladen.


IMG_4480.JPGIMG_4478.JPGIMG_4472.JPGIMG_4458.JPGIMG_4437.JPGIMG_4410.JPG

De dag erna varen we via Huy/Hoei en belanden weer een dagje later in Liege/Luik. Er is precies nog een plekje voor ons. We liggen goed beschut tegen de golfslag van de drukke vaart op de Maas. Onderweg hiernaartoe veel industrie en varende beroepsvaart. Maar ook schepen die aan’t laden of lossen zijn. Of gewoon in grote getalen langs de kant liggen, al dan niet meer in bedrijf. In de passantenhaven ligt ook de motorboot de Wending die we in Revin zijn tegengekomen. Over en weer een borreltje en even gezellig bijkletsen. Luik is een levendige gezellige stad. Genietend van de nazomer bezoeken we er de recent gerestaureerde steenrood kleurige kerk Saint- Barthélemy met 2 identieke torens en haar mooie doopvont. We lopen pffff wel 374 treden naar boven om uitzicht te hebben over de stad en lunchen met een Luikse specialiteit Le Boulet à la Liégeoise. Eh, gewoon sla, een gehaktbal en frieten maar dan op Luikse wijze zeg maar.


IMG_2388.JPGIMG_4570.JPGIMG_4568.JPGIMG_4552.JPGIMG_4536.JPGIMG_4531.JPG

Via het Albert kanaal komen we in Kanne terecht. Op een steenworp afstand van Nederland. Hier bezoeken we op zaterdag de reus onder de forten Eben-Emael even ten zuiden van Maastricht met een oppervlakte van 150 voetbalvelden uitgegraven in een mergelheuvel. Dus voor een groot deel ondergronds. Een voormalig Belgisch militair verdedigingswerk werd in 1939 beschouwd als oninneembaar, met een zeer groot onderaards tunnelstelsel. Echter 10 mei 1940 door Duitse troepen binnen 15 minuten veroverd met zweefvliegtuigen die op het fort zijn geland. Kijk daar hadden ze even geen rekening mee gehouden. Via het land moeilijk in te nemen maar vanuit de lucht dus wel.


IMG_4665.JPGIMG_4648.JPGIMG_4638.JPGIMG_4627.JPGIMG_4621.JPGIMG_4396.JPG