Aangekomen in Noord-Frankrijk

Via het Belgische Kortrijk, hier bekijken we in de regen het  witte begijnhof, de Broeltorens en het plein met de Belfort, gaan we naar Port de Plaisance van Deulémont met een uiterst vriendelijke havenmeester. Pfff hij praat wel erg rap Frans dus verstaan we er bijna niks van ha ha.

 

 

 

 

 

Op 1 mei 2018 vertrekken we weer maar we zien al op de AIS, echt handig dat we die weer hebben aan boord, dat het aardig druk is bij sluis Quesnay. Maar op 1 mei dag van de arbeid, arbeiten ze hier niet, dus varen we terug naar het haventje. De volgende dag is het helemaal file bij diezelfde sluis, het lijkt de A4 wel dus kiezen we eieren voor ons geld en nemen een andere route, via Lys (de Leie), canal d’Aire en canal de la Haute Deule.

 

 

 

 

Onderweg glijden dorpjes en steden, Merville en Bethune doen we aan, aan ons voorbij vaak met een mega grote kerk die vanaf het water goed te zien is. Verder een landelijke omgeving met veel bloesem bomen, soms wat veeteelt en wat industrie. We hebben regelmatig vrij smalle sluisjes en bij de 1e drie zelfs een privé sluiswachtster, wat een luxe. Ha ha aan iedere kant hebben we nog zo’n 40 cm over ‘het ken net’ en we zijn al heel wat pont’s (=brug in het frans), onderdoor gevaren. Sommigen zo laag dat we ons kleine mastje moeten strijken.

 

 

 

 

Van regen en grijsgrauwe luchten zijn we weer over gegaan naar blauwe, toppie want ‘t is nachts nog piepie koud. We zijn via Douai, waar Cees verlekkert een traiteur binnenloopt en er een heerlijk voorgerecht scoort en bij een viszaak een lekker stukje Heek, op canal du Nord beland. Nee, dat is  niet achter de geraniums zitten. Het lijkt wel een 8 uurige werkdag met haast geen tijd  voor een koffie of lunch pauze. Er zit om de 1 à 2 km een sluis in de opvaart met een aardig groot verval van zo’n 5 á 6m per keer. In totaal gaan we zo’n 50 meter omhoog. Zondag 6 mei 2018 starten we met een tunnel van 4,4 km, effies goed opletten dus. Dan gaan we weer 30 meter naar beneden op naar Péronne.