Onze Ervaringen

Voorbereiding
Omdat we al minstens vijf jaar met dit plan rondlopen hebben we zoveel mogelijk alle voorbereidingen uitgevoerd die niet tijdsafhankelijk waren. Zoals het kiezen van een geschikt jacht, verzekeringen, geschikte apparatuur aan boord. Eigenlijk hebben we het schip zo gekozen en ingericht alsof we op elk moment een lange reis zouden kunnen maken. Dat kan alleen als je daar de tijd voor hebt natuurlijk. Voordeel is dat niet alles op het laatste moment geregeld moet worden. We zijn dan ook heel relaxed vertrokken op 2 juni 2010 uit Marina Stellendam.

De eerste drie weken (juni 2010)
De eerste drie weken zijn in rap tempo omgevlogen. Het valt ons wel op dat we nog in een soort vakantie ritme zitten, dat wil zeggen, anderhalve week heen en dan weer anderhalve week terug, dus ons tempo is veel te hoog. Nu gaan we er een beetje aan wennen dat we echt zeilers zijn, dus alleen varen als de wind goed is en anders niet. Natuurlijk gaat de motor nog wel aan, maar toch minder als op een drie weken vakantie. Dit geeft wel een goed gevoel. We zijn een aantal mede vertrekkers tegen gekomen, die een nog veel hoger tempo hebben dan wij. Maar meestal gaan zij ook verder in het eerste jaar, zoals een rondje Atlantische oceaan of meer de Middellandse zee op.

Noord-West Spanje, Galicia (juli 2010)
Het mooiste gedeelte van de 2010 reis was zonder meer Galicia, dus vanaf la Coruna naar de Portugesche grens. De Ria’s zijn we allemaal ingegaan en hebben genoten van de Spaanse cultuur, zonder toeristen. Het weer was nog niet wat we ervan verwachten, dus alleen zonneschijn, maar de natuur en cultuur is ons zeer bevallen. Een echte aanrader was het natuurreservaat eiland: Islas Cíes.

Dinghy (bijbootje)
Vol trots gingen wij in Spanje met onze dinghy, met als nieuwe naam: “Beautje”, vanaf de ankerplaats naar de kant. Er stond nogal wat wind en dus wat hogere golven, voordat we het door hadden waren compleet nat geworden van het overkomende water. Later viel ons ook op dat wij een maatje kleinere bijboot hadden dan de andere vertrekkers. We hebben nu dan ook besloten om de 2,4 meter lange bijboot om te wisselen voor één die minstens 3 meter is. Tevens zal deze van het materiaal Hypalon zijn, omdat de zon onze oude bijboot volledig verwoeste en plakkerig maakte. We gaan dus vanaf 2011 met droge achterwerken foerageren.

April 2011 hebben we een Caribe 10CX aangeschaft met vaste bodem en hebben ons 3PK-tje er achter gehangen. Dit gaat ons hard genoeg, maar de Caribe komt net niet in plané.


Gas
Bij vertrek hadden wij twee 10,5 kg propaan gasflessen van Shell bij ons. In St Malo was er één leeg en ik dacht dat je die dan gewoon kon omwisselen bij een tankstation of supermarkt. Dat gaat echter niet, want elke supermarkt heeft zijn eigen merk. We hebben nu twee Campingaz flessen met een kraan zonder reduceer, maar wel met een aansluiting voor de reduceer van de grote gasfles. Wij kunnen dus eenvoudig van de Campingaz naar Shell overschakelen.

Kosten
Altijd een leuk onderwerp, wat voor iedereen anders uitpakt. Omdat we de boot, ligplaats, onderhoud en verzekering toch al moeten betalen, kijken we alleen naar de verschillen tussen thuis blijven en vertrekken. Ons kosten plaatje wordt dan bepaald door twee grote componenten: geen (arbeids) inkomsten en waarschijnlijk hogere ligplaats kosten. Omdat we de boot intensiever gebruiken, zullen de onderhoudskosten ook wel wat oplopen tov thuis blijven. Afhankelijk van het aantal motoruren, zal de diesel ook wel hoger uitpakken. De verzekering had al een dekking inclusief de Middellandse Zee, dus daar hebben we geen hogere kosten. De haven liggelden variëren nu van € 20 tot € 100 per nacht (15m jacht). In de meeste gevallen is er een kortings regeling als je 3 dagen of  5 dagen blijft liggen. Stel je ligt elke nacht in een verschillende haven, dan is het liggeld € 40 maal 30 dagen is €  1.200 per maand. Als ik dat vergelijk met een vaste ligplaats in Nederland dan zit daar het grote verschil met thuisblijven. Op onze routekaart hebben we per dag bijgehouden wat we aan liggeld hebben betaald, natuurlijk is dit alleen van toepassing voor een 15m jacht.
Om het schip tijdens de wintermaanden achter te laten, hebben wij tot nu toe steeds gekozen voor een goed beveiligde marina. Het is daarbij wel zaak om te gaan shoppen omdat de marina manager ook graag zijn haven voor de winter vol hebben liggen en daartoe leuke prijsaanbiedingen kan doen. Het is dus de moeite waard om diverse marina’s te mailen voor een offerte.

Ankeren

De Middellandse Zee geeft ons alle ruimte om te ankeren. Kleine baaitje, maar ook grote baaien zijn er genoeg. Het ankeren blijft toch altijd, voor ons, een onzekere factor. Procedure is: rondje varen om de diepte te peilen, plek zoeken die genoeg ruimte geeft voor alle windrichtingen, anker laten vallen, achteruit varen en ankerketting laten slippen totdat de ketting strak begint te staan. Motor nog even op 1200 toeren om de ketting echt strak te zien staan. Daarna 3 tot 5 keer de diepte ketting steken. Dit is de theorie. We hebben gemerkt dat we toch wel 1 knoop achteruit moeten varen en 3 -4 keer de diepte ketting moeten steken om het anker te laten pakken. Soms trekken we het anker gewoon mee naar achteren. Drie maal scheeprecht, dan zoeken we een andere stek. Ons anker is een CQR van 60 lbs (27 kg) met 45 m 10 mm ketting. Natuurlijk zijn er aanhangers van andere soorten ankers en voor wat betreft ankeren zitten de beste stuurlui in hun reeds geankerde schip.

Update: mei 2012. Omdat we in seizoen 2011 toch een paar keer hadden meegemaakt dat het anker niet goed ingraaft of dat we met harde wind los kwamen en dat onze nachtrust niet bevorderd, hebben we een ander anker aangeschaft. We konden van de Lowlander tijdelijk zijn anker even konden lenen om te passen en onder het mom van ‘groter past niet op deze boot’, hebben we ook een Rocna 55kg gekocht. De ervaringen zijn tot nu toe uitstekend, zowel op zand, modder en rots/zand bodem. Het anker graaft zich onmiddellijk in en tot nu toe krijgen we hem er ook weer goed uit. Ook de ankerketting is verlengt tot 80 meter.

Zeilen naar motoren!?

Na onze zeil ervaring op de middellandse zee en de Carabische eilanden inclusief de Atlantische oceaan oversteek vonden we dat we wel genoeg gezeild hadden en wilden niet eerdere ervaringen opnieuw beleven. Dus waren we op zoek naar een nieuw vaargebied, maar wel wat dichter bij huis. Dat is dus het achterland van Europa geworden. Een motorboot is daarbij noodzakelijk. Tot nu toe (juni 2017) bevalt dat goed. Je zult begrijpen dat als we veel zeilboten onder zeil zien, dat het wel gaat kriebelen. Op de Lek, Amer en Maas heb je dat gevoel natuurlijk niet, daar is het goed opletten en heel veel manoeuvreren. Na onze reis via de Saone en de Rhone naar de Middellandse zee, kwamen we na een aantal weken tot de conclusie dat het varen met een motorboot op groot water niet een voldaan gevoel geeft, we misten het zeilen te erg. Weer terug naar Nederland via het prachtige revieren en kanalen gebied van Frankrijk en Duitsland om de Kuster A-42 te verkopen en uit te kijken naar een zeilboot.

September 2019 hebben we een Halberg Rassy 46 gekocht en daar gaan we mee naar de Middellandse zee in 2021.