Beau

Zeiljacht “Beau” is een Trintella 49a, de “a” staat voor aluminium romp, met een vaste en dichte buiskap en een tweede stuurstand. Alle Trintella’s zijn ontworpen door Van de Stadt.

Totaal zijn er 18 Trintella 49a gebouwd in een periode vanaf 1984, de Beau is van 1987.

Lengte is 14.98 m; Breedte: 4.70 m; Diepgang: 1.70 m / 3.00 m (doormiddel van een mid-zwaard voor betere zeil eigenschappen aan de wind); Motor: Perkins. Waterverplaatsing: 23 ton.

De Beau is kottergetuigd, met een genua, een kotterzeil en een hoofdzeil in de mast. Alle zeilen worden hydraulisch in- en uitgerold. Als licht weer zeil is nog een gennaker aanwezig.

De elektrische voorziening bestaat uit accu’s die worden geladen door de hoofdmotor, walstroom of een generator.

Navigatie vindt plaats met elektronische kaarten met integraal radarbeeld te bedienen bij de kaartentafel of tweede stuurstand.

Communicatie vindt plaats met een Satcom-C satelliet verbinding, VHF vaste inbouw en twee VHF portofoons. Ook is een Iridium telefoon aanwezig.

Weerinformatie komt binnen op de Satcom-C, Navtex en SSB ontvanger voor weerkaarten.

In havens wordt natuurlijk gebruik gemaakt van GSM en Wifi netwerken voor communicatie en weerinformatie.

Trintella 49a

ycmfoto_55031_large.jpgnieuw onderwater 003.jpgIMG_8999.jpgimage24.jpgimage30.jpgGroteFoto-3R8ZM36N.jpg

Trintella 49a bouw tekening.jpgTrintella 49a zeilplan tekening.jpgIMG_7900.jpg

Trintella 49a interieur

De Beau heeft een hut in het voorschip met twee kooien voor opstappers, met een aparte douche/wc ruimte. De kajuit is in het midden geplaatst en heeft een kaartentafel en een grote zitbank en idem tafel. De kombuis is langsscheeps geplaatst met voldoende ruimte om een mooie maaltijd klaar te maken. Achter in het schip bevind zich de eigenaarshut met een twee persoon bed. Ook hier een aparte douche/wc ruimte. In het doghouse (een vaste overkapping over de middenkuip) is het prettig vertoeven, met rondom uitzicht. Hier bevind zich ook een tweede stuurstand. De eerste stuurstand bevind zich achter op het schip, dit is de ideale plaats om onder zeil het schip te besturen.

image12.jpgimage13.jpgimage41.jpgimage2.jpgimage6.jpgimage16.jpg

Maritieme communicatie: spraak

Communicatie die te maken heeft met maritieme informatie wordt in eerste instantie gedaan met een marifoon VHF. Aan boord hebben we een vaste opstelling met een ICOM IC-M505. Het bereik is ongeveer 30Nm. Om op korte afstand met havenmeesters of brugwachters te kunnen communiceren maken we gebruik van draagbare marifoons VHF.

Portable VHF.JPGICOM IC-M505.JPGPortable VHF r.JPG

Maritieme communicatie: tekst/data

Voor het ontvangen van maritieme informatie, zoals weer of navigatie gegevens maken we gebruik van een satelliet Inmarsat-C H1622D Sailor ontvangen/zender. We kunnen hier ook tekst e-mails mee verzenden/ontvangen. Weer en navigatie  informatie voor de kustgebieden ontvangen we met een Navtex WIB2BX met barograaf en externe antenne. Via een HF SSB ontvanger kunnen we weerkaarten ontvangen op de laptop, maar ook bijvoorbeeld de wereldomroep of BBC. We overwegen nog om de SSB ontvanger te vervangen door een ontvanger/zender.

Sailor Satcom-C transceiver.JPGLowe HF-150.JPGWIB2BX.JPG

Sociale communicatie: spraak

Om het thuis front te informeren, buiten de kust gebieden of zonder GSM bereik, maken we gebruik van een Iridium telefoon op basis van satellieten.

Iridium_9555_enlarge.jpgIridium_9555_SMS_message_cPanbo-thumb-465x381-460.jpgiridium_coverage.jpg
Highslide for Wordpress Plugin