Na acht dagen terug bij af

Deze post niet lezen voor mensen onder de 18 en met een zwak hart. Maandag 30 november worden we uitgezwaaid. We zitten vol water, diesel, foerage en we hebben er zin an. Om de beurt sturen we een uurtje om erin te komen. Er staat een hobbelig zeetje maar de bemanning houdt zich uitstekend, wie weet dankzij de zeeziekte pleisters. De 2de dag horen we allemaal een harde boing die we niet kunnen thuisbrengen maar wanneer het licht is ziet Cees dat 1 van de verstagingen aan flarden is. Getsie daar zijn we niet blij mee. Cees doet een noodreparatie en we kunnen door.


DSC_0507.JPGDSC_0470.JPGDSC_0464.JPGDSC_0454.JPGDSC_0448.JPGDSC_0440.JPG

Maar het noodlot slaat verder toe. Op dag vier breekt er nog een stag. Nu hoog in de mast. Met vereende krachten hijsen we Cees op een zwaar rollend schip de mast in. Hij inspecteert en repareert. Dit lukt maar gedeeltelijk. Door de aardige deining heen en weer bestaat de kans dat de mast breekt. We kunnen geen zeil meer voeren, te riskant. Lourens en Rutger hebben hun hoop nog gevestigd op de wegenwacht te water, jammer we zijn op ons zelf aangewezen. Cees belt de Nederlandse kustwacht. We hebben de keuze uit 2 opties. Doorgaan naar Suriname zonder zeil maar op de motor, maar dan komen we 700 mijl diesel te kort of terug pal tegen de wind in ( 15 à22 knopen wind) zo’n 400 mijl terug naar Mindelo.


DSC_0498.JPGDSC_0488.JPGDSC_0474.JPG

We kiezen voor de laatste optie al is het wel een hele zure appel waar we doorheen moeten bijten. Het toilet bezoek is trouwens een hele uitdaging en ons uitje van de dag. Je kunt je nauwelijks staande houden maar zowel Rutger als Lourens hebben hun navigatie diploma op de wc gehaald. We hebben trouwens allerlei gratis attracties aan boord zoals: golfsurfen, een glijbaan, fitness en kracht training om je staande te houden. Jongleren met borden eten en drinken en met kunst en vliegwerk maak ik het avond eten.


DSC_0567.JPGDSC_0538.JPGDSC_0535.JPGDSC_0516.JPGDSC_0500.JPGDSC_0495.JPG

Omdat we door de hoge golven minder snelheid maken dan gepland wordt het nog spannend of we genoeg diesel hebben om naar Sao Vincente te motoren. We hebben 900 liter aan boord. Meestal doen we daar 2 jaar mee. Nu verbruiken we dat in 4 dagen, een record. Een ander record zijn de zeetjes die we over krijgen. Wat een zoute bedoeling. Lourens krijgt zomaar een zoute douche over zich heen terwijl hij slaapt via de luchthapper, brrr echt niet fijn. Gelukkig heeft Sinterklaas ons niet vergeten op 5 december. Marga, Peter, Clio en Nicolette jullie mogen trots zijn op jullie mannen. Lieve crew we hadden het graag anders gezien maar als bemanning verdienen Lourens en Rutger een 10. Hoe nu verder. Nog geen idee.


DSC_0589.JPGDSC_0585.JPGDSC_0579.JPGDSC_0576.JPGDSC_0564.JPGDSC_0549.JPG