Het kanaal van Korinthe

Maandagochtend  30 juli 2012 zwaaien we de WingIV uit. Zij varen rondom de Peloponnesos. Wij gaan door het Korinthekanaal. We blijven nog een dag in Itéa. Doen boodschappen en zwemmen in zee voor wat verkoeling. De volgende dag staat er al redelijk vroeg wat wind. We varen gelijktijdig met Le Clapotis de haven uit. Het wordt een rare zeildag. Eerst wind, dan dobberen, dan even heel veel wind en dan weer dobberen. Net als Cees zegt,”nu gaan we motoren” komt er wind opzetten. We zeilen 38 mijl in tien uur. Vlak voor de commerciële haven van Korinthe horen we een hoge fluittoon. En daarna nog één. Cees kijkt door de verrekijker en ziet een man op een huurboot wenken. Ze denken dat ze hun schroef zijn verloren en daardoor stuurloos zijn geworden. We varen langszij en maken lijnen aan elkaar vast. Ze krijgen een sleepie van ons naar de kademuur van de haven. Goede stuurmanskunst bij het aanleggen Cees.

DSC_0980.jpgDSC_0989.jpgDSC_0984.jpg
Woensdag 1 augustus 2012 krijgen we rond tien uur groen licht om door het Korinthe kanaal te varen. Een lang gekoesterde wens van Cees. Een Fisherman’s friend momentje. Het is een kunstmatig aangelegde waterweg, een lijnrecht kanaal van 3.5 mijl lang, 25 meter breed en 8 meter diep.
DSC_1006.jpgDSC_1009.jpgDSC_1023.jpg
De bruggen hier die de Peloponnesos met het vaste land van Griekenland verbindt liggen 52 meter boven de waterspiegel. Hoge stenen wanden aan weerszijden. Er staat een sterke stroom in het kanaal. Het Korinthekanaal is één van de duurste kanalen per mijl in de wereld. Wij betalen 270 euro. We hadden het niet willen missen. We zijn van de Ionische zee in de Egeïsche zee beland. Al kruisend zeilen we naar Salamina. Liggen hier 2 dagen voor anker en gaan dan vrijdag 3 augustus 2012 naar Korfos waar we aan de kade gaan liggen bij taveerna Stavedo. Aan de elektriciteit. Het is even tijd voor een spik en span en handwas moment.
DSC_1028.jpgDSC_1030.jpgDSC_1041.jpgDSC_1046.jpgDSC_1048.jpgDSC_1054.jpg